Hvad er det telemedicinske tilbud?
På denne side kan du som sygeplejerske eller implementeringsansvarlig finde relevant information og se en video, der fortæller om, hvordan telemedicin kan anvendes.
På denne side kan du som sygeplejerske eller implementeringsansvarlig finde relevant information og se en video, der fortæller om, hvordan telemedicin kan anvendes.
TeleKOL er et nyt, nationalt telemedicinsk tilbud, som tilbydes KOL patienter i hele landet.
Tilbuddets formål er at hjælpe KOL-patienter til et bedre liv med deres sygdom. Det skal bidrage til en større sygdomsforståelse og deraf mindre angst samt færre indlæggelser.
Du som sygeplejerske i kommunen eller på sygehuset (afhængigt af, hvor patienten er tilknyttet) følger patienten over tid og støtter op om patientens sygdomsforløb. Tilbuddet skal ses som et supplement til den allerede eksisterende behandling/kontrol, som patienten får/har på sygehuset eller i almen praksis.
Den primære målgruppe er patienter i gruppen GOLD D, men den kan udvides efter lægefaglig vurdering
Det kan lægen på sygehuset eller almen praktiserende læge
I de første 14 dage 2 gange dagligt, derefter 2 gange ugentligt
Det gør borgeren selv
Det gør du som monitoreringsansvarlig sygeplejeske. Data skal som udgangspunkt tjekkes to gange ugentligt, men det kan du vælge at fravige, hvis du vurderer at det er relevant for den enkelte borger.
Det gør du som monitoreringsansvarlig sygeplejerske ved et introduktionsbesøg.
Ja, der er mulighed for videomøder mellem dig som monitoreringsansvarlig sygeplejerske og borgeren
TeleKOL er ikke et akuttilbud. Hvis patienten oplever akut forværring af sin sygdom, skal normalsystemet benyttes.
Det gør Telemedicinsk Servicecenter Syd i samarbejde med Telmaforvaltningen.
Se mere på Telemedicinsk Servicecenter Syds hjemmeside.
Det afhænger af hvordan man implementerer tilbuddet i egen organisation.
Den fælles SSL-enhed Telemedicinsk Servicecenter Syd har det overordnede ansvar for udstyr som finansieres af parterne i fællesskabet. I praksis er det den monitoreringsansvarlige der i forbindelse med oprettelse af patientens forløb bestiller udstyr.
Se mere på Telemedicinsk Servicecenter Syds hjemmeside.
Udgifter til udstyr deles mellem region og kommune med henholdsvis 65% til region og 35% til kommune.
Kommune og sygehus afholder hver især driftsudgifter.
Flowdiagram
Sundhedsfagligt Indhold
Organisatorisk Vejviser
Oversigt KOL Planer I Syddanmark
Arbejdsgang Ved Opstart Af Borger
Arbejdsgang Ved Overdragelse Af Borger
Arbejdsgang Ved Afslutning Af Borger
Arbejdsgang I Telma Skift Til Fast Plan
Instruks 1 Identifikation Af Borger Til TeleKOL
Instruks 2 Henvisning Til TeleKOL
Instruks 3 Opstart Af TeleKOL Forløb
Tillæg instruks 3 Sygehuset har monitoreringsansvar
Instruks 4 Evalueringssamtaler I TeleKOL
Instruks 5 Opfølgning På Data Kommune
Instruks 6 Opfølgning På Data Sygehus
Instruks 7 Overdragelse Af Monitoreringsansvar
Instruks 8 Monitorering Af Data Efter Akut Exacerbation
Instruks 9 Afslutning Af TeleKOL Forløb
Link til yderligere film målrettet borgere:
Bjarne om telemedicin
Bjarne om telemedicin og rejse
Hvad er telemedicin
Kommunikationsmateriale:
Lægepjece
Borgerpjece
Borgerbrev
Q&A
Powerpoint Præsentation
Pixifolder
Logo
Billede til infoskærm
Billede til infoskærm (ny, januar 2024)
Telemedicin Postkort A6_Læger
Telemedicin Postkort A6_Borger
Telemedicin Postkort A6_Borger2
faelleskommunalsundhed.dk benytter sig af cookies til indsamling af bl.a statistikker, der er med til at sikre dig den bedst mulige brugeroplevelse.
Navigerer du videre herfra, accepterer du samtidig vores cookiepolitik.