TeleHjerte

Telemedicinsk hjemmemonitorering til borgere med hjertesvigt er under udrulning i hele Danmark. Herunder kan du læse mere om tilbuddet i landsdelsprogrammet i syd.

Ofte stillede spørgsmål

Hvem er målgruppen?

Borgere med hjertesvigt i NYHA gruppe 2-4, som er diagnosticeret med klassisk hjertesvigt dvs. med EF på 40% eller lavere.

Hvem kan henvise til tilbuddet?

Almen praksis og sygehuslæge

Hvem står for at bringe udstyr ud til borgerne?

Den fælles service, support og logistik udbyder (SSL).

Hvem indtaster borgerens data?

Det gør borgeren selv.

Hvem monitorerer borgerens data?

Det gør den kommunale sundhedsfaglige med monitoreringsansvar som udgangspunkt og i nogle tilfælde sundhedsfaglig med monitoreringsansvar på hjertesvigtklinik.

Hvor tit skal borgeren indsende data?

I de første 14 dage 2 gang dagligt, derefter typisk 1-3 gange ugentligt alt efter hvor borgeren bliver fulgt/den sundhedsfaglige vurdering.

Hvor tit skal den sundhedsfaglige monitorere borgerens indsendte data?

1-3 gange om ugen på fastlagte hverdage. Der monitoreres som udgangspunkt ikke i weekenden og på helligdage.

Hvem viser borgeren hvordan de skal foretage og indtaste målinger, samt hvad målinger betyder?

Det gør den monitoreringsansvarlige sundhedsfaglige medarbejder.

Er der mulighed for videokommunikation?

Ja, der er mulighed for videomøder mellem den sundhedsfaglige monitoreringsansvarlige og borgeren.

Er det et akut tilbud?

Nej, der er ikke tale om et akut tilbud. Ved akut forværring kontaktes det akutte system fx 112 eller egen læge

Yderligere materiale

Sundhedsfagligt indhold