Telehjerte er et nyt nationalt telemedicinsk tilbud, som tilbydes patienter med hjertesvigt.
Tilbuddets formål er at hjælpe hjertesvigtspatienter til et bedre liv med deres sygdom. Det skal bidrage til en større sygdomsforståelse, understøtte borgerens sygdomsmestring, egenomsorg og handlekompetencer og derved øge tryghed og livskvalitet. Håbet er at forebygge og tidligt opspore forværring, hvilket potentielt kan reducere patientens behov for indlæggelser.
Formålet er også at erstatte nogle af patientens fremmødekonsultationer med telemedicinsk opfølgning, så patienten undgår transport til og fra hospitalet og oplever større fleksibilitet i behandling og opfølgning.
Du som sundhedsfaglig i kommunen eller hjertesvigtklinikken (afhængigt af hvor patienten er tilknyttet) følger patienten over tid og støtter op om patientens sygdomsforløb. Tilbuddet skal ses som et supplement til den allerede eksisterende behandling/kontrol, som patienten får på sygehus eller i almen praksis.