Aftale om ”Meldeprocedure sygehus-kommune ved EDI-nedbrud” blev taget i brug primo 2014.
Af hensyn til patientsikkerheden har der været behov for at ændre denne aftale, så utilsigtede hændelser undgås.
Den nye aftale ”Meldeprocedure sygehus-kommune ved EDI-nedbrud/planlagt nedlukning” er godkendt i Det Administrative Kontaktforum (DAK) og træder i kraft den 1. oktober 2018.
Aftalen gælder for de elektroniske meddelelser, der udveksles mellem sygehuse og kommuner i patientforløb: advis, indlæggelsesrapport, plejeforløbsplan etc.
Eksempler på situationer, hvor det er vigtigt at sikre meddelelser om EDI-nedbrud/planlagte nedlukning kan fx være:
I den nye aftale er arbejdsgange og procedurer i Regional IT ved hjælp af flowmodel og beskrivelse heraf gjort tydeligere. Der er udarbejdet en ny formular til rapportering af EDI-nedbrud/nedlukning til Regional IT, og der er udarbejdet en tegning, der viser, hvorledes kommunikationsvejen er ved EDI-nedbrud/planlagte nedlukninger.
En væsentlig ændring i aftalen er, at Regional IT lægger udmeldinger om EDI-nedbrud/planlagte nedlukninger til sygehusene på sygehusenes lokale intranet.
Ved udmelding til kommunerne sender Regional IT meddelelse om EDI-nedbrud/nedlukning til en funktionspostkasse, der er oprettet specifikt til dette formål, i hver kommune.
Det er derudover muligt for relevante personer i kommuner og på sygehusene at få mail direkte til ens mailboks via en distributionsliste, som vedligeholdes af Regional IT.
Meddelelser fra Regional IT vedrørende EDI-nedbrud/planlagt nedlukning indledes med teksten ”EDI-Driftsinfo”.
Hvert sygehus og hver kommune skal udarbejde og aftale arbejdsgange, der sikrer distributionen videre ud i egen organisation jævnfør vedlagte tegning ”Kommunikation ved EDI-nedbrud/planlagt nedlukning”.
Vedlagt:
faelleskommunalsundhed.dk benytter sig af cookies til indsamling af bl.a statistikker, der er med til at sikre dig den bedst mulige brugeroplevelse.
Navigerer du videre herfra, accepterer du samtidig vores cookiepolitik.