Ordning med faste botilbudslæger
I Overenskomst om almen praksis 2025 er der indført et honorar til de praktiserende læger for at virke som faste læger på botilbud efter Servicelovens §108 og efter Lov om almene boliger §105 med hjælp efter Servicelovens §85.
Ordningen omfatter, at den faste læge yder sundhedsfaglig rådgivning og vejledning til personalet på botilbuddet i op til 3 timer pr. måned. Derudover lægger ordningen op til, at beboerne tilmeldes som patienter hos den læge, der varetager funktionen.
Det er de enkelte botilbud, der indgår aftaler med lægerne om at varetage funktionen, men gerne støttet af den organisation, der driver botilbuddet – f.eks. kommune eller region.
Da det er regionen, der skal udbetale lægernes honorar for funktionen, er det vigtigt, at regionen bliver oplyst om de aftaler, der er indgået. Der er derfor udarbejdet et skema, hvor aftalerne kan indberettes til regionen.
Det vil være en stor hjælp, hvis den enkelte organisation (f.eks. kommune) indberetter samlet.
Der er ligeledes udarbejdet en “samarbejdsplan” der kan danne udgangspunktet for aftalerne mellem botilbud og læger. Samarbejdsplanen kan indsættes i eget brevpapir.
Der er derudover udarbejdet et faktaark med de mest centrale oplysninger om ordningen.
Alle dokumenter er vedlagt her sammen med “Protokollat om faste læger på botilbud” fra Overenskomst om almen praksis 2025.
Dokumenterne kan også findes på hjemmesiden for Det fælleskommunale sundhedssekretariat (link) og på Sundhed.dk (link)
Vi vil opfordre til at ordningen udbredes i dialog mellem de lokale botilbud og lægerne. For kommunerne kan ordningen og udbredelsen f.eks. dagsordenssættes på møde i KLU.
Det vil ligeledes være hensigtsmæssigt, hvis udbredelsen lokalt koordineres mellem kommunale, regionale og private tilbud.
Der opfordres til, at ordningen anvendes med omtanke, så flest mulige beboere og medarbejdere får gavn af ordningen. Det kan f.eks. være hensigtsmæssigt, at sikre udbredelse på botilbud med flere beboere, inden der tilknyttes læger til enkeltmandstilbud eller andre tilbud med kun få beboere/medarbejdere.
For yderligere oplysninger kontakt:
Praksis, Region Syddanmark, specialkonsulent Anita Lerche, mail: ale@rsyd.dk, tlf. 29 11 29 71
PLO Syddanmark, Chefkonsulent Lene Nordberg Eriksen, len.plo@dadl.dk, tlf.: 35 44 11 82
Det fælleskommunale sundhedssekretariat, specialkonsulent Lærke K. Posborg Jensen, mail: Laerke.K.PorsborgJensen@middelfart.dk, Tlf. 24 76 65 37
Mvh
Det Fælleskommunale sundhedssekretariat Syddanmark, KKR Syddanmark, PLO Syddanmark og Region Syddanmark.
faelleskommunalsundhed.dk benytter sig af cookies til indsamling af bl.a statistikker, der er med til at sikre dig den bedst mulige brugeroplevelse.
Navigerer du videre herfra, accepterer du samtidig vores cookiepolitik.